Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου 2010

Το Medal of Honor και η ελευθερια στο gaming

Στις ΗΠΑ και στην Μεγ. Βρετανια απαγορευτηκε η πωληση του ηλεκτρονικου παιχνιδιου medal of honor σε στρατιωτικες βασεις με το προσχημα οτι οι Αμερικανοι και οι Βρετανοι στρατιωτες θα υποδυονται Ταλιμπαν και θα σκοτωνουν τον... εαυτο τους οταν παιζουν δυο μαζι ! (βλ. εδω ) . Μαλιστα, ο Υπ. Αμυνας της Βρετανιας απεκαλεσε το παιχνιδι ''εξοργιστικο κια αηδιαστικο''. Φοβουνται δηλαδη μη μπερδευτουν οι στρατιωτες και νομισουν οτι ειναι Ταλιμπαν και αρχισουν να σκοτωνουν -στη πραγματικοτητα αυτη τη φορα- Αμερικανους...

Αποδεικνυεται για αλλη μια φορα πως αντιλαμβανονται οι ανθρωποι που θελουν να φερουν δημοκρατια στο κοσμο , τα θεμελιωδη δικαιωματα και ελευθεριες των ανθρωπων. Οσο σε ταινιες και παιχνιδια σκοτωνονται κακοι Ρωσοι, Αφγανοι, Ιρανοι κλπ δεν υπαρχει κανενα προβλημα και οταν αντιδρουν οι αντιστοιχες Χωρες, οι ΗΠΑ ,ως χωρα παραγωγης για να διαφυλαξει τις βιομηχανιες της και να προασπισει την δημοσια εικονα της και την προπαγανδα για τους καλους Αμερικανους που μαχονται για την ελευθερια με τον ηρωικο τους Προεδρο , επικαλουνται τις ελευθεριες και κατηγορουν αυτες τις Χωρες ως δικτατορικες. Βεβαια, ξεχασαν να υπολογισουν οτι το κερδος δεν εχει ουτε σημαια ουτε προεδρο...

Προσωπικα, νομιζω οτι η αντιδραση των ΗΠΑ οφειλεται στο γεγονος οτι μεχρι τωρα αυτου του ειδους τα πολιτιστικα αγαθα ( παιχνιδια , ταινιες ) αποτελουσαν τα πιο αποτελεσματικα οπλα τους για να διαμορφωνουν συνειδησεις, στερεοτυπα ( ''Γαμος αλα ελληνικα''), ακομα και αντιληψεις για ιστορικα γεγονοτα ( βλ. ''Ζηνα'', ''300'' , ''Τροια'' κλπ) .και γνωριζουν πολυ καλα τη δυναμη και την επιρροη που μπορουν να ασκησουν. Αλλωστε, απο πολυ νωρις ειχαν αντιληφθει τη σημασια των πολιτιστικων αγαθων και πως μπορουν να ''αποικιοκρατησουν το υποσυνειδητο ενος Λαου ''(Π. Δαγτογλου ) χωρις να χυθει ουτε μια σταγονα αιμα χωρις να χρειαστει ουτε ενας στρατιωτης. Να κατορθωσουν να μπουν ως κατακτητες και οι κατακτημενοι να ζητωκραυγαζουν και να χειροκροτουν...

Η ανατομια του τηλεοπτικου, θεατρικου Λογου και mutatis mutandis του Λογου των video-games εχει μελετηθει απο πολυ παλια στις ΗΠΑ. Προεξεχουσες μορφες αυτου του ειδους της ερευνας αποτελουσαν ανθρωποι οπως ο Μ.Μπρεχτ , ο John Fiske, MacCabe, ο Bourdieu, o R. Gerbner και ο Ε. Berne . Οι μελετες τους για τη τεραστια δυναμη επιρροης που εχει η τηλεοραση ξεκινησε ηδη απο το '60 και κορυφωθηκε τη δεκαετια του '80 οπου πλεον κωδικοποιηθηκαν και συστηματοποιηθηκαν ολοι οι τηλεοπτικοι κωδικες και ποια η επενεργεια τους στο κοινο σε ψυχο-κοινωνικο επιπεδο. Απο το φωτισμο (απαλο κιτρινωπο φως για τον ''καλο'' VS εντονο λευκο για τον ''κακο'' ), τις καμερες, (κοντινο στον κακο VS μεσσαιο-κοντινο στον ''καλο'' )τα προσωπα των ηθοποιων, τα ρουχα και τα κειμενα του καθε ρολου και την αναλυση των ιδεολογικων κωδικων προεκυψε η θεωρια του W.A.S.P. (White Anglo - Saxo - Protestant ) , ητοι οι ''καλοι'' ειναι παντα Αμερικανοι , λευκοι ( τωρα τελευταια και εγχρωμοι ποτε ομως Ασιατες της Μεσης Ανατολης ) που ανηκουν στη μεσαια ταξη και πηγαινουν εκκλησια πιστευουν στο Θεο και ασπαζονται τη συμβατικη ηθικη κλπ. Οπως παντα ειναι πιο ομορφοι , πιο εξυπνοι , καλαισθητοι με χιουμορ με τις ομορφοτερες γυναικες σε αντιθεση με τον ''κακο'' που παντα ειναι λιγο πιο αξεστος, ασχημος και εχει χαρακτηριστικα που δεν εντασσονται στη κατηγορια των WASP και μπορει να χρησιμοποιει βια στον ιδιο βαθμο με τον ''καλο'' αλλα πολυ πιο αποτυχημενα απο αυτον. Η θεωρια αυτη καταληγει στο συμπερασμα οτι οι ηρωες ειναι ομαλα ενταγμενοι και ενσαρκωνουν την κυριαρχη ιδεολογια ενω αντιθετα οι ''κακοι'' και τα θυματα ανηκουν συνηθως σε αποκλινουσες μορφες ή υποκουλτουρες που δεν αντιπροσωπευουν την κυριαρχη ιδεολογια τοσο ικανοποιητικα.

Πως ομως προωθειται η κυριαρχη ιδεολογια (ατομισμος, υλισμος, υπερκαταναλωση, εθνικισμος, καπιταλισμος , πατριαρχια κλπ) ; Απο τη στιγμη που καθε ρολος ''ενσαρκωνει μια ιδεολογικη αξια'' (Φισκ ) και η τηλεοπτικη πραγματικοτητα καθε αλλο παρα αδιαμεσολαβητη ειναι, η μοναδικη θεση-οπτικη γωνια που μπορυμε να παρουμε για να κατανοησουμε ενα εργο ή ενα παιχνιδι ειναι αυτη του WASP, και η ανταμοιβη για αυτου του ειδους τη ιδεολογικη πρακτικη ειναι ''η ευκολη ικανοποιηση που μας προσφερει η αναγνωριση του οικειου και της επαρκειας του ''. Αφου ειναι αναγκαιο να ταυτιστουμε με τους ιδεολογικους κωδικες του ηρωα, εαν θελουμε να κατανοησουμε το εργο ή για αισθανθουμε την απολαυση ή την οποια λυτρωση προσφερει, διατηρουμε δηλαδη και νομιμοποιουμε την κυριαρχη ιδεολογια. Μαλιστα , ηδη απο το 1971 ο Althusser ονομαζε τη διαδικασια αυτη ως ''δομηση υποκειμενου εν ιδεολογια'' που καθιστα τον θεατη αναγνωστικο υποκειμενο δομημενο απο το κειμενο , μια διαδικασια ''που αποτελει τη μειζονα ιδεολογικη πρακτικη στις καπιταλιστικες κοινωνιες''. Μεσω δηλαδη αυτου του ρεαλισμου υποτασσεται το κριτικο πνευμα, επαληθευεται ως αυταποδεικτη, φυσικη και αυτονοητη η καπιταλιστικη αντιληψη των πραγματων δημιουργωντας μιας συγκεκριμενη σχεση (ταυτισης ) του θεατη με το κειμενο και τον ηρωα. Αυτου του ειδους ο (κοινωνικος) ρεαλισμος ουσιαστικα θελει να κανει τον θεατη να ξεχασει οτι ολες οι πραξεις του ηρωα ειναι ιδεολογικα φορτισμενες και οτι αυτο που βλεπει δεν ειναι αντανακλαση της πραγματικοτητας αλλα ενα πολιτισμικο προιον (μονταζ ) με συγκεκριμενους στοχους.

Βεβαια, αν υπηρχε Παιδεια δεν θα υπηρχαν αυτα τα προβληματα ουτε θα πιστευαν τα παιδια οτι η Ζηνα ειναι γκομενα του Ηρακλη . Η λυση σιγουρα δεν ειναι οι απαγορευσεις. Επειδη υπαρχουν ανοητοι που νομιζουν οτι αν καποιο παιχνιδι ή ταινια εχει και ασπιδες ειναι και ιστορικο ντοκιμαντερ , δεν θα απαγορευθει η αναπαραγωγη ή η δημιουργια τετοιων αγαθων απο τη στιγμη που αυτα ξεκαθαρα εχουν μυθοπλαστικο χαρακτηρα και σε καμια περιπτωση δεν επιζητουν δαφνες ιστορικης ακριβειας ή τιτλους ιστορικου ντοκιμαντερ.

ΥΓ. Ας αναλογιστει κανεις πως εφτασε ολος ο κοσμος να γνωριζει εστω και ελαχιστα αγγλικα. Τα μετρα που πηραν Χωρες της Ε.Ε. για να προασπισουν τη γλωσσα τους ήταν η αντιαισθητικη μεταγλωττιση που πραγματικα καταστρεφει τις ταινιες. Οταν τολμησαν να ζητησουν ποσοστωσεις στην εισαγωγη, εκπομπη, αναπαραγωγη πολιτιστικων προιοντων που προερχονταν απο τις ΗΠΑ μεσω του Π.Ο.Ε. / G.A.T.T. οι ΗΠΑ απειλησαν για ποσοστωσεις στις εισαγωγες Χαλυβα και καπου εκει τελειωσαν ολα... Η Ελλαδα φυσικα , δεν συμμετειχε σε τιποτα απο ολα αυτα ενω η κ. Διαμαντοπουλου δηλωνε τοτε οτι θα πρεπει τα αγγλικα να γινουν 2η επισημη γλωσσα του ελλ. Κρατους...


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου