Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου 2010

Η Δικη της Νυρεμβεργης

Στις 8/8/1945 συσταθηκε με αποφαση των νικητων συμμαχων ( Ρωσια - ΗΠΑ - Αγγλια ) ενα ειδικο Δικαστηριο που θα δικαζε αξιωματουχους Ναζι για εγκληματα κατα της ανθρωποτητας, εν καιρω πολεμου και κατα της ειρηνης. Το μερος που επιλεχθηκε να στηθει αυτο το ειδικο δικαστηριο ηταν η Νυρεμβεργη όπου κάθε χρόνο πραγματοποιούταν το συνλεδριο του εθνικοσοσιαλιστικού Κόμματος. Οι δικαστες προερχονταν απο τις ΗΠΑ , την Αγγλια, την ΕΣΣΔ και τη Γαλλια. Σ' αυτο το τετραεθνες Δικαστηριο δικαστηκαν υψηλοτατοι αξιωματουχοι του ναζιστικου καθεστωτος με προεξεχουσα μορφη των Χερμαν Γκαιρινγκ, Διοικητη της luftwaffe. Ολοι τους καταδικαστηκαν σε θανατο δι' απαγχονισμου ( δες εδω ) Το Δικαστηριο παντως αν το κρινει κανεις απο δογματικη αποψη ηταν παρανομο διοτι παραβιαζε την θεμελιωδη αρχη του Διεθνους Ανθρωπιστικου Δικαιου και του Δικαιου του Πολεμου, οτι σε τετοιου ειδους Δικαστηρια οι Δικαστες πρεπει να προερχονται απο Χωρες που δεν συμμετειχαν στο πολεμο. Βεβαια, ο αντιλογος ειναι αρκετα ισχυρος αφου ο πολεμος ηταν παγκοσμιος και ολες οι Χωρες λιγο ή πολυ συμμετειχαν σ' αυτον, αλλα και ηταν τετοιες οι συνθηκες που ολα αυτα ηταν κατι λιγοτερο απο ''ψιλα'' γραμματα... Μετα απο αυτη τη Δικη οι ΗΠΑ προχωρησαν μονομερως και αυτοκλητα σε μια σειρα Δικων τελουμενων αυτη τη φορα αποκλειστικα απο Αμερικανους Δικαστες και γενικοτερα υπο την εποπτεια των ΗΠΑ και μονο , παλι στη Νυρεμβεργη κατα ανωτερων , μεσσαιων και χαμηλοτερων αξιωματουχων απο ολους τους τομεις διοικησης της ναζιστικης Γερμανιας (Δικαιοσυνη, Υγεια κλπ). Ειναι μαλλον η πρωτη φορα που οι ΗΠΑ εκδηλωνουν εμπρακτως τη θεληση τους να το παιξουν αυτοκλητοι ηθικολόγοι - σεριφηδες του πλανητη με τα γνωστα - μελλοντικα - αποτελεσματα.

Το 1961 και εν μεσω ψυχρου Πολεμου ο Στανλεϊ Κραμερ (σκηνοθεσια ) και ο Αμπυ Μαν (Σεναριο ) με μια πολυ δυνατη ομαδα ηθοποιων (Μαρλεν Ντιτριχ και Μαξιμιλιαν Σελ ) γυριζουν το ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑ η Δικη της Νυρεμβεργης, το οποιο προταθηκε για 11 Οσκαρ ενω τελικα απεσπασε δυο αυτο του σεναριου και του Α' ανδρικου ρολου στον Μαξιμιλιαν Σελ που υποδυοταν το δικηγορο των Ναζι. (δες εδω και εδω.).

Η ταινια επικεντρωνεται σε μια απο τις Δικες που ακολουθησαν και διεξηχθησαν απο τις ΗΠΑ και συγκεκριμενα αυτη της Δικης κατα των Δικαστικων ( ΗΠΑ κατα Αλστετερ ). Αινιγματικη και συναμα τραγικη φυσιογνωμια ο κατηγορουμενος Υπουργος Δικαιοσυνης της Γερμανιας Ερνστ Γιαννινγκ , ενα φανταστικο προσωπο που βασιζεται ομως στον πραγματικο κατηγορουμενο της Δικης Υπουργο Δικαιοσυνης Σλεγκελμπεργκερ, ( δες εδω. : ''in the movie judgement of Nuremberg Bart Lancaster played the role of Ernst Janning that was based loosely on the prosecution of Schlegelberger'') διαπρεπη νομικο με πλουσιο και ακαδημαϊκο εργο ( δες εδω. )

Πως θα μπορούσε να είναι κάποιος συνήγορος ανθρώπων που διετέλεσαν τέτοιες πράξεις ; Και αν ακόμα ανελάμβανε μια τέτοια υπόθεση τι θα μπορούσε να υποστηρίξει ; Από την άλλη πλευρά με ποιο δικαιωμα οι Αμερικάνοι δικάζουν ουσιαστικά έναν ολόκηρο λαό την ωρα που οι ίδιοι λιγα χρόνια πριν χρησιμοποιησαν ενω δεν ηταν απαραιτητο (βλ εδω)2 πυρηνικες βομβες σπερνοντας το θανατο και τη ραδιενέργεια που μεχρι σημερα και για πολλα χρονια ακομα θα προκαλει καρκινους και λευχαιμιες σε αντρες γυναικες και παιδια ή οι Σοβιετικοι που εφάρμοσαν τις ιδιες τακτικες (βλ γκουλακ , εξοντωσεις,διωγμοι πχ εδω, εδω , εδω ) ;

Ποια η ευθυνη του γερμανικου λαου που ηξερε -στο βαθμο που του επετρεψε το απολυτα ελεγχομενο συστημα υπο τις οδηγιες του απολυτου αρχοντα της προπαγανδας Γκεμπελς - αλλα δεν αντεδρασε . Η θετικη καταγγελτικη απαντηση ευκολα υιοθετειται αλλα ας αναλογιστει κανεις ποσοι στην Ελλαδα πραγματι εδρασαν κατα της δικτατοριας ; Ολοι οι υπολοιποι ειναι και αυτοι συνενοχοι στα εγκληματα της Χουντας ; Θα επρεπε να δικαστει και ολη η Ελλαδα που επετρεπε να υπαρχουν ΕΑΤ-ΕΣΑ ή Μακρονησος και Γιουρα ; Ή μηπως δεν ηξεραν ουτε αυτοι; Αυτοι, που πραγματι εδρασαν κατα της Χουντας ηταν απλα αθωοι και ολοι οι υπολοιποι τους ονομασαν ηρωες για να καλυψουν την ευθυνη τους , ως ανθρωπακια ενοχα νικημενα απο φοβο που θα επρεπε να καταδικαστουν που δεν αντεδρασαν ( βλ. εδω ) ;

Στην ταινια θιγονται επίσης και αλλα διλημματα γνωριμα στην ελληνικη πραγματικοτητα οπως η κλασσικη επιχειρηματολογια οτι επι δικτατοριας γινονται εργα υπαρχει δουλεια και ευημερει η οικονομια ( βλ. εδω και εδω ) οποτε συγχωρουνται τα βασανιστηρια, η λογοκρισια, το καθεστως φοβου που επιβαλλεται και η γενικοτερη ανελευθερια.

Πολλοι θα αναρωτηθουν γιατι η διεθνης κοινοτητα ενω εβλεπε τι γινοταν και τι θα επακολουθουσε δεν επενεβη νωριτερα. Περαν του γεγονοτος οτι πολλοι ευρωπαιοι ηγετες -μεταξυ αυτων και ο ουινστον Τσωρτσιλ - ειχαν πλεξει το εγκωμιο του Χιτλερ ,η αμερικανικη βιομηχανια σημειωνε μεγαλα κερδη και επομενως το γεγονος αυτο εξαγορασε τη σιωπη των ΗΠΑ. Περαν αυτου ομως, θα μπορουσαν τριτα Κρατη να επεμβουν σε μια αλλη Χωρα παραβιαζοντας την εθνικη κυριαρχια και ουσιαστικα το Δημοσιο Διεθνες Δικαιο ; Ακομα και σημερα ποια η επεμβαση της διεθνους κοινοτητας για καταστασεις οπως το Γκουανταναμο , η Κυπρος, Ισραηλ - Παλαιστινη, οι κλειτοριδεκτομες, οι θανατοι δια λιθοβολισμου, οι θανατικες ποινες σε θυματα βιασμου επειδη ουσιαστικα αυτα προκαλεσαν το θυτη (θα συμφωνουσε μαζι τους και ο κ. Τσοκλης...). Τοσο οι συνταγματολογοι , οι διεθνολογοι τασσονται αντιθετοι σε οποια παρεμβαση ελεω της αρχης της εθνικης κυριαρχιας και της μη επεμβασης στα εσωτερικα ενος Κρατους, της αυτοδιαθεσης των λαων, της λαϊκης κυριαρχιας και της δημοκρατικης αρχης. Υπαρχουν μονο ορισμενες παρεκκλισεις ( βλ πχ Συμβαση της Χαγης για αστικα θεματα της διεθνους απαγωγης παιδιων αρ 20 : Χωρα απο την οποια ζητειται να επιστραφει το παιδι μπορει να αρνηθει την επιστροφης εφοσον στην Χωρα στην οποια προκειται να επιστραφει το παιδι προκειται να παραβιασθουν θεμελιωδη δικαιωματα και ελευθεριες του.

Η ταινια ουσιαστικα δεν επιτρεπει την ταυτιση του κοινου με κανεναν απο τους ρολους, δεν υπαρχει καλος και κακος, καθε ενας ''ενσαρκωνει μια ιδεολογικη αξια'' (Φισκ) με τα επιχειρηματα της , τις προτεραιοτητες της , τα θετικα και τα αρνητικα της, η κατα Μπρεχτ ''καπιταλιστικη αναγνωστικη σχεση του κοινου που ταυτιζομενο με τους ηθοποιους επιτρεπει την αναπαραγωγη της κυριαρχης καπιταλιστικης ιδεολογιας'' απουσιαζει επιτρεποντας στο θεατη αποστασιοποιημενα πια να κρινει , να προσπαθησει να καταλαβει γιατι αυτο το αιματοκυλισμα αλλα να δοκιμασει και να κρινει την επιχειρηματολογια των αποψεων που παρουσιαζονται εκτος του κλισε '' οι καλοι Αμερικανοι και οι κακοι Γερμανοι'' και μεσω αυτης της αντιπαραθεσης να οχι μονο να βρει τον εαυτο του αλλα και να διαπιστωσει οτι πολλες φορες το απολυτα λογικο ειναι εντελως παρανοϊκο...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου